Droes - Reisverslag uit Crevillent, Spanje van Milou - WaarBenJij.nu Droes - Reisverslag uit Crevillent, Spanje van Milou - WaarBenJij.nu

Droes

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

10 Juni 2014 | Spanje, Crevillent

Vanmorgen de eerste morgen volgens een nieuwe planning. Gisteravond was het laat, omdat we met zijn allen een plan van aanpak moesten maken.
Ik besloot samen met Femke de besmette paarden in carantaine te gaan bijhouden, verzorgen en meten. We maaktten een map met daarin elk paard en een overzicht van temperatuur en uitvloeiing.

Voor ik ga vertellen wat de werkwijze was, wil ik jullie graag vertellen wat Droes precies is, om voor iedereen een beeld van de ernst van de situatie te krijgen.
Droes is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. De kans dat een paard meerdere keren in zijn leven droes krijgt is heel klein, maar wel aanwezig. Droes komt voornamelijk voor bij jonge paarden.
De symptomen zijn:
Een bult onder de kaak
Neusuitvloeiing
Slecht eten of de hals niet willen buigen
Koorts
De incubatietijd van de ziekte is 3 tot 14 dagen, het eerste teken van de ziekte is hoge koorts bij het paard. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk. De lymfeknopen raken ook ontstoken en hierop zullen meestal abcessen vormen, dit is de bekende droesbult onder de kaak. Een zwelling van de kaak hoeft niet altijd op te treden. Wanneer de abcessen zijn doorgebroken zal het paard snel minder ziek zijn. Een ziek paard kan tot ongeveer 4 weken na het begin van de infectie andere paarden besmetten, maar het pus van een met droes besmet paard kan in de ideale omstandigheden wel 7 tot 9 weken besmettelijk zijn. Een besmet paard zal binnen een week ziek worden.

's-Morgens en s-avonds krijgen de paarden hooi en alfalfa, hun medicatie en vitamines. Overdag kunnen ze onbeperkt drinken en zorgen wij voor een schone box. Daarnaast moeten Femke en ik iedere ochtend en avond hun temperatuur meten en hun uitvloeiing(snot uit de neus) een cijfer geven. Door dit in de map te doen, krijgen we een overzicht van de paarden zodat we precies bij kunnen houden hoe het gesteld is met de paarden.
Lindy zorgt ervoor dat de paarden 2x per dag een band om krijgen, die warm is, zodat de droes 'absessen' sneller open kunnen klappen, en dan hopelijk naar buiten kunnen uitlekken. Zodra dit gebeurd, is het herstel binnen een aantal dagen voorspoedig en kan het paard genezen.

Het was een hectische dag vandaag, omdat we er gedurende de dag steeds meer paarden bijkregen en constant de lijsten aan moesten passen. Daarnaast zitten we met een beperkt aantal boxen en hoopten we dat niet alle paarden die hier op moment staan besmet zouden zijn.
Door veel tijd 'verloren' te hebben met het maken van de schema's, lijsten en planningen, duurde deze dag erg lang. Je merkt op moment dat je ze binnenhaalt, dat ze enorm ziek zijn.

We werken met ontsmettingsmiddel, aparte kleding en schoenen en zorgen dat andere mensen, dieren of voorwerpen op afstand blijven.
Het is een heel gedoe, maar we hopen dat we binnen een week de ergste narigheid achter de rug hebben.

Wordt vervolgd...